Susan Legêne: ‘Diversiteit en inclusie gaan verder dan alleen het benoemen van elkaars verschillen.’

Wie zijn de leden van Adviescommissie Divers en Inclusief Hoger Onderwijs en Onderzoek en waar houden zij zich mee bezig? Graag stellen wij dit keer Susan Legêne aan je voor. Susan Legêne is hoogleraar politieke geschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, gespecialiseerd in koloniale geschiedenis, dekolonisatie en processen van burgerschapsvorming en in-en uitsluiting. Met nadruk op vraagstukken van cultuur en macht.

Geen gelijk speelveld

Susan: ‘Als je kijkt naar de geschiedenis waren het de Europeanen die tijdens de hoogtijdagen van het imperialisme het overgrote deel van de wereld overheersten. Aspecten uit het slavernijverleden, dekolonisatie en de processen rondom burgerschapsvorming komen nog steeds terug in de discussies over het migratiebeleid en integratie. Er is geen gelijk speelveld.’

Breder perspectief

‘In mijn rol bij de adviescommissie volg ik de actualiteit en vind ik het belangrijk om te kijken naar een breder perspectief. Dat betekent dat ik hoger onderwijs en onderzoek niet als geïsoleerde instituties zie. Voordat je op de universiteit komt is er van alles gebeurd wat van invloed is op diversiteit en inclusie.

Mijn bestuurlijke ervaring en historische achtergrond zijn een meerwaarde voor de adviescommissie. Ik heb altijd in leidinggevende functies gewerkt, waaronder vier jaar als decaan van een faculteit. In veel posities had ik ook direct contact met beleidsambtenaren en politici.’

Blijven benoemen

‘Ik denk dat ik verschil kan maken in het vasthouden van die verbinding met beleidsmakers. Tegelijk ben ik me ervan bewust dat dat kan leiden tot te voorzichtige stellingnames. Het debat in de commissie daarover is erg belangrijk. Dat gaat ook over termen: het is belangrijk dat we diversiteit en inclusie steeds blijven benoemen.

Diversiteit gaat verder dan alleen het benoemen van elkaars verschillen. Inclusie vraagt om een wisselwerking, de wil om als geheel te veranderen. Bij de VU streven we bijvoorbeeld naar een inclusieve leeromgeving die verder gaat dan alleen geruststellen. We willen mensen echt nieuwsgierig maken naar elkaars achtergrond. Zo kunnen studenten teksten aandragen van wetenschappers in de taal van hun land van herkomst en hierover aan andere studenten vertellen.'

In de praktijk

'Mijn voornaamste ambitie is om diversiteit en inclusie op de agenda te houden als beleidspraktijk – niet alleen in jaarplannen en meerjarenvisies op papier, maar als praktijk. Dat vereist commitment vanaf het ministeriele niveau tot aan de ‘werkvloer’ en raakt alle facetten van hoger onderwijs en onderzoek. Diversiteit en inclusie dragen bij aan vermindering van ongelijkheid en verhogen de kwaliteit en waarde van het hoger onderwijs en onderzoek.'

Susan Legene
Prof. dr. Susan Legêne zij/haar

'Als bestuurder aan de Vrije Universiteit heb ik geleerd dat wie inclusieve diversiteit en onderlinge gelijkheid in onderwijs en onderzoek wil bevorderen, zowel structurele als alledaagse ervaringen met ongelijkheid en uitsluiting moet durven benoemen.'