Milly Kock: ‘Mijn belangrijkste focus is het creëren van gelijke kansen voor iedereen in het onderwijs.’
Wie zijn de leden van de Adviescommissie Divers en Inclusief Hoger Onderwijs en Onderzoek en waar houden zij zich mee bezig? Graag stellen wij dit keer Milly Kock aan je voor. Milly is onderwijskundige en opleidingskundige, senior adviseur en adviseur Diversiteit & Inclusie bij Hogeschool Rotterdam. In haar dagelijks werk zet ze zich in voor een inclusiever onderwijs, met specifieke aandacht voor curriculumontwikkeling, pedagogiek en didactiek.
Pilot veilige en moedige ruimtes
Milly: ‘Mijn werk is altijd ondersteund door onderzoek en samenwerking. Zo heb ik onlangs op basis van onderzoek een pilot gedaan over ‘safe and brave space’. Deze pilot vond plaats in het voortgezet onderwijs. Safe and brave spaces (veilige en moedige ruimtes) in het onderwijs zijn twee gerelateerde concepten die gericht zijn op het creëren van ondersteunende omgevingen voor studenten, docenten en andere deelnemers. Deze concepten worden vaak besproken en toegepast in de context van het bevorderen van inclusiviteit, sociale rechtvaardigheid en gelijkheid in het onderwijs, en kunnen bijdragen aan het creëren van meer verrijkende en empowerende leeromgevingen voor iedereen.’
Gelijke kansen voor iedereen
‘Binnen de adviescommissie ben ik breed inzetbaar en ga ik graag het gesprek aan over uiteenlopende thema’s binnen diversiteit en inclusie. Mijn belangrijkste focus is het creëren van gelijke kansen voor iedereen in het onderwijs. Dat betekent aandacht voor de ander, bewustwording van (onbewuste) vooroordelen en hoe we daar als onderwijsprofessionals op kunnen handelen. Als vertegenwoordiger van het hbo vind ik het belangrijk dat we de kennis en ervaringen vanuit het hbo meenemen en van elkaar blijven leren door ervaringen en kennis te delen.’
Verschil maken
‘Mijn kracht ligt in mijn (internationale) ervaring met het hbo en mijn expertise op het gebied van inclusief onderwijs. Ik verbind het perspectief vanuit de praktijk, zoals onderzoek in de praktijk en studentenwelzijn, aan structurele verbeteringen in curriculum en didactiek. Zo kan ik het verschil maken in het creëren van een rechtvaardiger en gelijkwaardiger onderwijsomgeving voor iedereen. Ik weet uit eigen ervaring hoe het voelt om op allerlei terreinen uitgesloten te worden vanwege mijn achtergrond.’
Rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid
‘Mijn drijfveer ligt bij gelijke kansen creëren en inclusief onderwijs, het versterken van een veilige en moedige omgeving, studentenwelzijn en het betrekken van het hbo-perspectief. Mijn doel is een onderwijsomgeving waarin we elkaar met respect behandelen, openstaan voor andere perspectieven en waar niemand wordt buitengesloten. Rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid zijn voor mij de kern.’
Elkaar echt zien
‘Ik draag bij door analytisch en kritisch te blijven op hoe systemen binnen het onderwijs zijn ingericht en of ze werkelijk ruimte bieden aan álle studenten en medewerkers. Ik stel vragen, bied handelingsperspectieven en werk aan bewustwording én concrete verandering. Ik geloof dat een inclusieve omgeving begint bij de bereidheid om te luisteren en elkaar echt te zien.’
